De laatste dagen

19 mei 2014 - Santiago de Compostela, Spanje

We zijn er!!!!!, en dat niet alleen we hebben de Camino in stijl afgerond .

Sinds eind vorige week zag het er naar uit dat we eerder in Santiago zouden zijn dan gepland. Het plan om ook naar Finisterre te lopen had ik na 1 week al uit mijn hoofd gezet dus Vorina gevraagd om vliegtickets om te zetten. We kunnen dinsdag vliegen. De rest van de route zo ingedeeld dat we niet meer volle pak hoefden te gaan en toch op tijd in Santiago waren. Vanaf dat moment was de spanning er af maar waren we er nog (lang) niet. Er waren nog meer dan 100 Km te gaan. Door de geplande einddatum leek het of ook deze km al gelopen waren maar dat waren ze alles behalve. Nu bleek eens te meer dat de Camino niet alleen een lichamelijke inspanning is maar ook een geestelijke. Het monotone ritme geeft echter ook een geestelijke vrijheid die je de gelegenheid geeft om aan dingen te denken waar in het normale leven geen tijd voor is. Daarnaast loop je met veel gelijk gestemden die hetzelfde beleven en open staan voor dezelfde vragen. Onderweg en tijdens het eten worden dan vele prachtige gesprekken gevoerd. Van veel lopers onderweg horen we dat de onderlinge contacten en gesprekken de Camino zo speciaal maken.

Nog steeds lopen we door een prachtige omgeving maar nu hoeven niet meer op te afstanden en km te letten. We nemen de tijd om onder de middag lekker rustig in de zon te zitten en te genieten van het uitzicht. We weten dat 25 km vandaag genoeg is en lopen daar heel rustig naar toe. De laatste 2 dagen hebben we zelfs uitgeslapen en zijn een half uur later op pad gegaan. ´s Avonds aangekomen even rekenen en tellen waar we de volgende dag het beste kunnen stoppen om op het juiste moment aan te komen. Willen we naar de mis op zondag??? Besloten om dit niet te doen aangezien dit alsnog een paar stressvolle dagen zou geven en we ook verwachten dat het in het weekeinde niet alleen druk in de stad maar ook op de route zou zijn. Helaas bleek dat we deze laatste dagen over het echte platte land van Spanje lopen . Het is een luxe die we normaal achtten maar Wifi en Internet zijn hier nog niet echt doorgedrongen. Heb de laatste dagen dus niet echt van me kunnen laten horen / lezen.

We planden op zondag vlak voor Santiago aan te komen. Tegen de verwachting in viel dit nog niet mee. Niet het aantal km maar vooral het gebrek aan zicht op het einddoel. In de verte staren naar de torens van de Kathedraal van Compostella zagen we vooral heuvels en bomen. Toch nog vroeg in de middag kwamen we aan in Monte Grosso, 5 km voor Santiago, waar we onze laatste overnachting op de Camino zouden maken. Een prachtig complex met meer dan 1000 bedden waar we ook weer uitstekend hebben geslapen. In de middag nog even een tukkie gedaan en daarna een aankomstborrel in de stad gehaald. De wandeling terug was ons toch iets teveel van het goede dus namen we de bus.     Nu we daar waren waar we wilden trakteerden we ons op eens iets anders dan de pelgrimsmaaltijd. Beide namen we entrecote die we ons zelden zo lekker hebben laten smaken. Op naar ons bedje voor de laatste nacht op de Camino.

gr GertJan