Het eten van alledag

16 mei 2014 - Melide, Spanje

De Camino lopen is één maar elke dag aan voldoende energie komen is veel belangrijker. Waren we van te voren gewaarschuwd om onze voorzorgsmaatregelen te nemen op de Camino blijkt dat niet nodig. Voldoende eten is overal aanwezig maar er voor zorgen dat je het goede binnen krijgt is nog een hele kunst. Na een aantal dagen begonnen we beiden te merken dat we aan het einde van de dag geen energie meer hadden om door te gaan. Zal hieronder beschrijven hoe wij lopende de dag onze energievoorraad op peil proberen te houden.

Na ons vertrek om 6.30 uur lopen we in de regel 1 á 1,5 uur voordat we een plek voor ontbijt proberen te vinden. Wanneer in ons routeboek wordt aangegeven dat deze er niet is zorgen we voor een broodje en beleg (spaanse ham)  zodat we langs de weg toch iets kunnen eten. In een plaatselijk cafetje of een auberge eten we een geroosterd brood met jam of wanneer we geluk hebben brood met gebakken ei maar dat is een zeldzaamheid. Ook kan er gekozen worden voor een Bocadillo belegd met ham , kaas of ei. Dit is voor ons ´s morgens vroeg nog te veel van het goede dus doen we rustig aan.

Als koppiestijd zoeken we rond 10 uur een plek om op te steken met wat erbij. Dat valt niet altijd mee omdat dat wat erbij hier nogal eens ontbreekt. Maar niet getreurd we zijn tenslotte op ¨pelgrims¨tocht.

Om ons tekort aan energie te compenseren bedachten we na een week dat we aan de pasta moesten. Zo gezegd zo gedaan. We proberen elke middag in ieder geval 1 bord pasta te eten. Daarnaast nog iets wat we lekker vinden en ruilen halverwege, zal wel echt nederlands zijn. Dit is niet alleen uit zuinigheid maar ook omdat we 2 verschillende gerechten niet meer op lusten. Genieten van de smaak van beide is dus 2 vliegen in 1 klap.

´s Avonds wordt er in de meeste overnachtingsplaatsen in de auberge of het naastgelegen restaurant een Pelgrimsmaaltijd aangeboden. Deze bestaat uit een voor- , hoofd- en nagerecht en een halve fles wijn. De kosten zijn meestal niet meer dan E10 p.p. dus verwacht hier niet te veel van. Het is een maal , smaakt meestal redelijk maar of je er ook energie van krijgt is de vraag. Een bord sla een stukje vis en een puddinkje vullen de maag zijn voor de volgende dag echt tekort. Dit vullen we aan met zo veel mogelijk brood, je bent bakker of je bent het niet en hopen maar dat we hier verder mee kunnen .

Om de hoeveelheid vitaminen toch zo goed mogelijk op peil te houden kopen we in plaatselijke winkeltjes elke dat wat Kiwi´s , Sinaasappels en Kersen/Bananen/Wortelen/ Paprika´s . Deze eten we lopende de dag tijdens een pauze lekker weg en blijven hier tot nu toe lekker fit bij.

Lopende de Camino hebben we van heel veel wandelaars gehoord dat ze ineens zonder energie kwamen te zitten. Het ene moment lopen ze 40 Km en de dag erna zijn ze na 10 Km volledig uitgeput. Wij hebben geleerd eet zo vaak en veel als mogelijk , dat is de enige manier om de Camino , vooral GEZOND, door te komen. Elke loper / loopster valt tijdesn de Camino vele kilo´s af. Of zoals een eerdere lopen tegen me zei de Camino is het beste dieet geweest wat ik in jaren heb gevolgd. De kunst blijft echter wel om de Camino uit te lopen. We hebben de afgelopen dagen velen gezien die ziek of geblesseerd met de taxi verder moesten.

Gelukkig zijn wij beide nog fit en zien Santiago nu snel naderen . Om eerlijk te zijn moeten we ons zelfs een beetje inhouden om niet te veel kilometers per dag te lopen.

gr GertJan

1. Trudy Deutekom:
    16 mei 2014
    Gert Jan en Hans,
    Nog even en dan is de Camino daar! Nog even en dan hebben jullie iets grandioos gedaan. Iets wat jullie je verdere leven nooit meer zullen vergeten!
    Groet Trudy.
  2. Hein Veldman:
    18 mei 2014
    Gert Jan en Hans,
    Geniet nog even van de laatste dagen, ik vind jullie verhalen prachtig om te lezen.
    Groet Hein
  3. Aad en wil niesten:
    19 mei 2014
    hoi Hans en Gert-Jan, even snel een berichtje uit Sicilie. We volgen jullie ook hier en denken dat jullie eerder thuis zijn dan wij (29 mei)
    Wij genieten van Sicilie en lopen ook de hele dag. We gaan vandaag met de trein naar Siracuse. Daar verder kijken. Jullie doen het goed. groeten, de taxi is er.