Nieuwe vrienden overdag en in bed

11 mei 2014 - Ponferrada, Spanje

Bij de voorbereiding van dit avontuur wist ik van bepaalde dingen niet dat ik ze zo zou gaan waarderen als nu. Bij de voorbereiding op mijn reis heb ik bewust met de aanschaf van het e.e.a. gewacht tot na mijn verjaardag. De eerste grote aanwinst, waarvan ik het bestaan amper wist, was de Ipod Nano die ik van de naaste familie kreeg, nogmaals SUPERbedankt.  Met hulp van Dieuwetje laadde ik hier de muziek op die ik dacht nodig te hebben en stak deze bij me. Wanneer tijdens het lopen er behoefte is aan wat anders dan een (goed) gesprek gaan de doppen in en kan naar behoefte worden afgespeeld.

In de week voor ik pad ging begaven mijn wandelschoenen en mobiele telefoon het. De eerste lijkt erger dan de tweede maar zal zo vertellen dat dit soms anders is. Tijdens een trainingsloop zag Hans dat de zool van mijn schoenen los begon te laten. Navraag leerde dat dit niet meer te repareren was en er nieuwe moesten komen. Paniek. Loopschoenen moeten ingelopen worden toch? Bij het uitzoeken van de nieuwe schoenen bleek dit niet zo te zijn . Ze pastten meteen goed, misschien wel beter dan de schoenen die ik had , en waren ook wat soepeler en lichter. tijdens het lopen blijkt dat de lichtere schoen een goede keuze is geweest en ik ben blij dat dit me 14 dagen voor vertrek en niet tijdens de Camino is overkomen. Enkele dagen later begon mijn mobiel kuren te vertonen. Niet gewacht maar met Sanne om een nieuwe. Nee die met draaischijf zijn niet meer leverbaar er worden er alleen nog maar met alle toeters en bellen verkocht. Thuis gekomen dus nog maar snel een spoedcursus WhatsApp en Smartphone gekregen . Ook dit blijkt weer een geluk bij een ongeluk. Onderweg log ik waar mogelijk in op het WIFI om even met thuis te Appen en te vertellen hoe het gaat of dat er problemen zijn . Voor hier GEWELDIG die mobieltjes, nee de spaanse zon is me niet naar het hoofd gestegen.

Al snel bleek al deze moderne techniek ook in bed heel makkelijk. Wanneer om 22.00 uur het licht uitgaat is de mobiel de enige verlichting die de hele nacht , met tijdsaanduiding, naast je licht. Daarnaast ligt ook de NANO om in geval van snurkers een muziekie op te kunnen zetten. Menig nacht ben ik met de stem van Nico ter Linden, die Het Verhaal Gaat vertelt, in slaag gevallen. In grote nood wordt op de zwoele klanken van Chet Baker afgestemd om de snurkers uit m´n oren te verdrijven. Samen zorgen deze moderne stukjes techniek dat ook de nachten steeds aangenamer worden.

Iets heel nieuws is echter hoe krijgen  deze nieuwe ¨speeltjes¨ voorzien van voldoende stroom. Elke dag is het weer zoeken naar oplaadpunten die nog niet in gebruik zijn. Ik ben namelijk niet de enige die deze apparaten ontdekt heeft. De Koreanen lopen soms met halve televisies in hun zak om alles op beeld en film vast te leggen. Kunnen thuis nog eens kijken waar ze nou geweest zijn. Ook zij zijn bij aankomst meestal direct op zoek naar een stopcontact om de apparaten op aan te sluiten.

Wie me van te voren verteld had dat ik van deze tegenspoed zoveel plezier zou hebben zou ik niet hebben geloofd. Na mijn portemonee zijn dit echter de eerste dingen waarnaar ik voel om te kijken of ik ze niet vergeten ben.

gr GertJan

1. Margriet:
    14 mei 2014
    Niets veranderlijker dan een mens..........