Dagelijkse sleur

8 mei 2014 - Villar De Mazarife, Spanje

Waar pelgrimeren avontuurlijk lijkt is het ook heel veel van hetzelfde doen. Wil jullie een inkijkje geven in wat het lopen van de Camino zoal inhoudt.

Nadat ´s morgens het licht op zaal om 6.00 uur aangaat is het aankleden en opfrissen geblazen. In alle rust wordt de slaapzak in de tas gepropt om de basis voor de rest rugzak te zijn. Alle kleren worden op hun plaats in de tas gedrukt en alle andere dingen zoals toilet- en EHBOtas worden ingepakt . Na het aankleden worden alle bijzaken op een vast plek gestoken zodat je gedurende de dag makkelijk kunt voelen of je alles nog wel bij je hebt. Het is namenlijk belangrijk alleen de dingen die je echt nodig hebt mee te nemen. Dat is niet te zeggen dat je niet zonder ze kunt maar van sommige dingen is het toch zeer spijtig of lastig wanneer je ze vergeet mee te nemen na een tussenstop. heb vaste plekken voor van mes, telefoon, ipod , portemonee en pet wanneer ik deze niet op heb.

Wanneer er in de herberg ontbeten kan worden doen we dat en anders gaan we doorgaans om 6.30 uur op pad. De route is goed te vinden al is het in het vroege ochtendgloren goed uitkijken dat je geen afslag mist. Na 10 Km of 1,5 uur lopen gaan we dagelijks op zoek naar koffie en of een ontbijt. In de boekjes die we meehebben wordt goed aangegeven waar gegeten en gedronken kan worden .

Hetzelfde geldt voor de middag. We zijn er inmiddels achter dat regelmatig en voldoende eten de basis is voor een goede Camino. Wanneer de energie opraakt wordt Santiago niet gehaald. Wanneer we van het middageten genoten hebben bepalen we hoe ver kunnen / willen we nog lopen en waar kunnen we slapen. Dit is voor een groot deel afhankelijk van hoe de voeten zijn en waar een slaapplaats in de buurt is. Na het betrekken van onze slaapplek wordt de rugzak zorgvuldig uitgepakt op een vaste plek op bed neergelegd en de slaapzak uitgerold om zo het bed slaapklaar te maken. Een lekkere douche , de voeten verzorgen en even genieten van waar we vandaag weer naar toe zijn gelopen is ook iets wat dagelijks terugkomt.

De meeste plaatsen waar we slapen zijn zo klein dat we er in 10 min doorheen zijn gelopen dus is uitkiezen waar gegeten worden meestal niet mogelijk. Aanschuiven waar plaats is en daarna gestrekt en proberen te slapen.

Zal een volgende keer iets meer vertellen over mijn nieuwe vrienden in bed waarvan ik voor de reis niet kon vermoeden dat ik ze zo belangrijk zou gaan vinden .

gr GertJan

Van reisblog naar fotoboek