De Camino is van alle landen

30 april 2014 - San Juan De Ortega, Spanje

Onderweg naar Santiago ontdek dat deze route bekend is over de hele wereld. Waar we verwachtten dat we zeker Nederlanders tegen zouden komen zijn tot dit moment op één hand te tellen. Zoals ik al eerder vertelde komen we veel wandelaars uit Korea tegen . Daarnaast verbazen we ons over de Nieuw-Zeelanders, Australiers, Amerikanen, Ieren, Duitsers, Italianen , Fransen en natuurlijk Spanjaarden die we onderweg ontmoetten. Elke nationaliteit met zijn/haar eigen gewoonten en eigenaardigheden. Het is ons een raadsel hoe mensen uit de verre landen op deze route komen. Gaandeweg de Camino horen we ieder zijn of haar verhaal waarom ze toch naar Spanje komen om op pad te gaan.

Gedurende de tocht merken we dat ongeacht de nationaliteit de lopers steeds meer naar elkaar toegroeien. Je hebt hetzelfde doel , maakt hetzelfde mee en hebt met dezelfde omstandigheden te maken. Tot nu toe goed wandelweer. Niet te warm, af en toe een buitje maar ook al twee dagen volop zon. We hoorden dat mensen voor Pasen 4 dagen in de regen hebben gelopen en je kan je voorstellen dat de lol dan snel minder wordt.

Wat steeds meer opvalt is dat lang niet iedereen de Camino in zijn geheel loopt maar er zijn ook veel mensen die een week of 10 dagen lopen, naar huis gaan en volgend jaar de volgende etappe. Ze zien er een jaar naar uit om volgend jaar weer te gaan. Tijdens het wandelen komen we steeds meer bekende gezichten tegen met we tegelijkertijd vertrekken of in 1 slaapzaal liggen. Samen in pyama je tanden poetsen geeft ook een band. En ´s morgens vroeg is ook niet iedereen op zijn of haar best dus wanneer je daar niet tegen kunt kom je niet naar de Camino.  Mensen die na een lange etappe vermoeid aankomen herkennen dat van elkaar en begrijpen dat je toe bent aan een lekker bed om even op adem te komen. Gelukkig is het niet zo druk op de route dat alle bedden bezet zijn dus niemand hoeft nog een aantal kilometers verder te lopen naar de volgende refugio.

We genieten volop van deze mengelmoes aan mensen en talen die allemaal , al dan niet dit jaar, op weg zijn naar Santiago.

P.S. morgen hebben we halve rustdag en gaan Burgos bekijken. Zal dan ook proberen wat foto´s up te loaden. Op niet alle computers zitter er aansluitingen om dit te doen.